Jag föredrar att ha sådant som information, dokument och planering i digitalt format. Helst lagrat på externa webbtjänster istället för på den egna datorn. Ligger informationen externt kan jag nämligen komma åt den från vilken dator som helst, vilket är helt lysande när man är på möte hos en kund och inser att man glömt att skriva ut och ta med viktiga papper. Större externa webbtjänster har dessutom automatisk back-up varje dygn, vilket jag själv inte har möjlighet till. Och om någon skulle norpa min laptop är det lugnt - jag har allt det viktigaste på internet! Inklusive all min e-post.
Google tar hand om de flesta av mina behov. E-post, kalender, anteckningsbok, Word- och Exceldokument, foton (genom Picasa). Det jag saknar mest är ett ställe där jag skulle kunna ladda upp mina pdf-dokument. Google documents har tyvärr inte stöd för det ännu. Det vore också fint med ett ställe för förvaring av multimediafiler, typ film och ljud. Jag har inte hunnit ladda upp alla mina filer till nätet ännu, men målet på sikt är att bli helt oberoende av vilken dator jag sitter vid.
2 kommentarer:
Så där gör jag också, känns mycket säkrare att veta att det gör inget om hårddisken kraschar.
trevlig läsning
Skicka en kommentar