Personligen tror jag att internet har en allt större inverkan på det här området. Allt fler personer på olika forum och bloggar kan komma att betraktas som en form av "gurus" med egna baser av "fans". Det är säkert helt möjligt för sådana personer att påverka börskurserna i någon mån. Likaså kan många negativa inlägg från kunder och investerare få en kurs att sjunka.

Det här förändrar förstås världsbilden för många företag. Kundvård, relationshantering och produktkvalitet är faktorer som helt säkert kommer att få större betydelse för det enskilda företaget. Utrymmet för misstag blir betydligt snävare än förut när en missnöjd relation snabbt kan sprida negativ publicitet till en stor publik. Att i det läget gå ut och dementera och försöka släta över, kommer inte att vara till så stor hjälp när skadan redan är skedd. Istället blir det nödvändigt med förebyggande strategier.
Hm. Jag anar ett nytt lukrativt område för management- och pr-konsulterna...
1 kommentar:
Min åsikt är att börskurserna styrs av de samlade förväntningar som marknadsaktörerna har på den framtida utvecklingen. Så oavsett hur avancerade kassaflödesmodeller eller tekniska analyser man gör av en aktie så kommer priset att styras av faktorer som flockbeteende, tillfälliga informationsobalanser, girighet, rädsla och rykten. Där tror jag att du har helt rätt när du pekar på internets allt större inverkan. Särskilt kännbart blir det förstås för mindre företag med sämre genomlysning, för där uppstår det oftare informationsobalanser och de är vanligen av större dignitet.
Skicka en kommentar