onsdag 9 april 2008

Gordon Ramsay is da Man!

Det tog ett långt tag innan jag upptäckte programmet men numera missar jag sällan Elake kocken Gordon Ramsay på tv. Yuck! vilka äckelkök han besöker. Gordons aggressiva tell-it-like-it-is-stil (lite som min favvispsykolog Dr. Phil) har fått mig att inse vikten av kökshygien.



En spis full av gamla matrester kan leda till magsjuka. Kylskåpet måste hållas rent och fräscht! Numera torkar jag ur hyllorna med en trasa innan jag lägger in maten som jag veckohandlat. Jag menar, tänk om man lägger gurkan i en fläck gammal sur mjölk! Yeeew! Va, äckligt.

Jag är även noga med att byta disktrasa flera gånger i veckan. Skärbrädorna av plast byts också ut så fort de börjar se slitna ut. Ni vet när det börjar se lite misstänkt brunt ut i skårorna efter knivdragen. Lyckligtvis går det att köpa sådana skärbrädor i 2-pack för 19 kronor på Ikea, så där kan man passa på att köpa ett helt litet lager de gånger man besöker möbelvaruhuset.

Av en bror i restaurangbranschen har jag även lärt mig att man bör ha gott om "slängar" i köket, det vill säga rena fräscha kökshanddukar som används flitigt och sedan slängs i tvätten när maten är lagad och disken är klar. Tvätta i minst 60 grader.

Inga kommentarer: