måndag 14 april 2008

Swish så blir badrummet rent - och du också!

FlyLady har lärt mig att det är mycket enklare att städa ett par minuter om dagen än att låta smutsen gro in så man måste städa dubbelt så mycket, sammanlagt, när man väl tar tag i skiten. Ett ställe hon tillämpar denna princip på är badrummet. Så här gör jag själv:

På morgonen när jag ändå befinner mig i badrummet för att duscha så börjar jag med att hälla rengöringsmedel i toalettstolen som får stå och verka under duschtiden. Jag passar också på att ta upp damm och hårstrån från klinkergolvet med en engångs antistatduk. Under tiden jag duschar passar jag på att helt snabbt torka av kakel och badkar. Det är inte fråga om någon jobbig och långvarig skrubbning utan bara en enkel och blixtsnabb avtorkning med en svamp.

När jag duschat färdigt och stängt av vattnet så torkar jag kakel, badkar, kran och dusch med linnehanddukar eller Vileda tea towels (mikroduk som blankar upp och tar bort de tvålavlagringar som hamnat på kakel och badkar under duschandet). Jag använder samma sorts dukar till att torka av tvättstället (även undertill om jag har tid, men huvudsaken är att ovansidan glänser) med kran och blandare samt kaklet ovanför tvättstället. Viledas gröna skrubbsvampar är bra ifall det samlats avlagringar. Ibland sprutar jag på lite SE fönsterputs, och den använder jag även till badrumsspegeln som sedan torkas med en Vileda Windows Fönsterduk som har sämskskinnskänsla. Med den putsar jag även kromdetaljer som toapappershållaren och locket till den lilla skräptunnan.

SE fönsterputs är förresten en sån där gammal favorit som jag "ärvt" av mamma och mormor. Det känns extra fint att produkten kommer från ett gammalt svenskt familjeföretag, Herdins, och inte från någon stor amerikansk drake. Tänk att något så gammaldags och lokalt kan överleva i dagens stenhårda konkurrens!



Jag borstar ur toastolen och gör rent kant och sits med Prefect allrengöringsmedel om det behövs lite starkare grejor, annars duger en sprayflaska där jag blandat lite vanlig Grumme såpa med vatten. Om det bor en karl i huset (och det gör det) behöver man även ta ett svep på golvet nedanför toalettstolen och lite runt om. Rengöringen av toan är för läskig för att slösa dukar på - använd toapapper. De handdukar och rengöringsdukar du använder för badrumsrengöringen kan du gärna byta varje dag. Tvätta i 60 grader, precis som de vanliga handdukarna.

Hela rengöringen tar inte ens fem minuter sammanlagt, och eftersom dessa minuter spenderas när man ändå tillbringar tid i badrummet för egen del, så är det en städning som inte påverkar dagsschemat. Faktum är att det tar betydligt längre tid att skriva ner hur jag gör än att faktiskt utföra det. Tack vare denna dagliga "avswishning" så är badrummet alltid fräscht nog för gäster och veckostädningen går desto smidigare eftersom smutsen aldrig hinner gro in. En gång i veckan kan man putsa lite extra, kanske städa under badkaret och toastolens baksida och självklart skura golvet ordentligt.

Trixet med det hela är att göra badrumsstädningen till en del av duschrutinen. Det är helt naturligt att tvåla in sig i duschen, eller hur? Gör det lika naturligt att torka ur duschen/badkaret när du klar, som en självklar del av duschandet.

Byt toaborste ofta! Gärna lika ofta som tandborsten. En lustig sak: När jag flyttade hemifrån så köpte jag en toaborste för att jag visste att man "borde" ha en sådan. Det hade ju alltid stått en dylik pinal på varje wc hemma i föräldrarnas hus. Men jag såg nog toaborsten mest som en snygg inredningsdetalj, tror jag. Jag var åtminstone fullkomligt övertygad om att man bara behövde köpa toaborste en enda gång i livet och aldrig mer.

Det hade nog nästan kunnat stämma för min del eftersom det tog minst ett år innan det plötsligen slog mig att man kanske borde använda den där toaborsten till något. Det berodde på att fastighetsskötaren kommit för att fixa ett stopp i avloppet, kikade ner i toan och muttrade: "Men öh, städar du aldrig den där eller?". Döm om min oerhörda förvåning när jag plötsligt fick en fräsch toalett genom att borsta runt lite!!

Visst hade jag städat toaletten förut, i mitt barndomshem, men där var det så många andra som städade toan, så den blev aldrig smutsig egentligen. Därför satte jag aldrig mitt eget oregelbundna vispande med toaborsten i samband med att det verkligen skulle bli rent också, eftersom jag egentligen inte såg någon skillnad i toan efter just min borstning. Men när toan var riktigt smutsig så märktes det ju när jag städade den. Och nu fattar ni kanske hur illa min hjärna fungerar, och hur totalt opraktisk jag är! Det där med fysisk orsak och verkan är inte riktigt min grej. Jag kan bara förstå teoretiska resonemang, inte applicera dessa i praktiken.

Att man skulle byta toaborsten mot en ny då och då tog mig bergis flera år att inse, och denna djupa levnadsinsikt inträffade när min första toaborste var typ beyond rescue och till slut nådde en nivå på äcklighetsskalan som inte ens jag kunde ignorera. Underligt nog finns det toaborstar i min färgaffär som kostar 400 spänn! Visserligen bor det förmöget folk häromkring men ändå... hallå! Att lägga flera hundra på tjusiga metallplastiga toaborstar varje månad verkar lite för mycket Paris Hilton, va? Köp billiga i färgglad plast på stormarknaden istället. Den på bilden (dock inte så färglad) kommer från Ikea och kostar under tian!



Förresten. När du byter en annan borste, nämligen tandborsten, kan du passa på att använda den gamla tandborsten med lite rengöringsmedel för att skrubba runt kranar och blandare där det gärna bildas kalkavlagringar.

P.S. Det här är ett smart tips jag lärt mig av min mamma: Varje gång du gått på toa tvättar du ju händerna (för det hoppas jag verkligen att du gör!! eller hur??) och då kan du passa på att putsa av kran och blandare i tvättstället med dina blöta händer och skölja av dem med lite kallt vatten så att de blänker igen.

Inga kommentarer: