fredag 11 april 2008

Marmeladmöss och andra bortglömda bakteriehärdar

När gjorde du senast rent fjärrkontrollen? Jag fick en sån där viktig insikt och ställde mig just den frågan en dag när jag som vanligt satt och stoppade i mig kladdiga saker framför teven (ja, jag vet att man inte ska äta framför teven men det är svårt att låta bli), hjälpligt slickade av fingrarna och började zappa.



Aldrig! Jag hade aldrig gjort rent fjärrkontrollen i hela mitt liv. Inte en gång. Men urk! Turligt nog byter man ju apparater och fjärrkontroller ibland för annars hade det helt säkert växt mossa på mina vid det här laget. Huga. Men nu när jag satt där med mina kladdiga fingrar tappade jag plötsligt aptiten. Hur många magsjukor satt just nu fästa på min fjärrkontroll? Den måste vara rena nöjesparken för alla elaka bakterier.

Så jag tog en trasa och lite milt rengöringsmedel och började putsa på alla dessa fjärrkontroller. Tops är bra att använda mellan knapparna om det är trångt. Det gäller att det inte blir för fuktigt, det är ju ändå elektronik vi pratar om. När fjärrkontrollerna var rengjorda passade jag på att torka av alla telefoner och mobiltelefoner också. Jag hade ju läst de där larmrapporterna i tidningarna om hur mycket bakterier och guck som finns på en normal mobiltelefon. Och jag kan meddela att min såg lite kladdig ut, faktiskt.

Därefter var det tangentbordens tur. Även där är tops bra som hjälpmedel för att få bort damm mellan tangenterna. Och kom ihåg att torka av datormössen också - de är minst lika skitiga som fjärrkontrollerna. Själv äter jag sällan framför datorn, men min käre make har en förkärlek för att intaga marmeladmackor framför skärmen. Ni kan ju förstå vad som trivs kring hans dator - rena marmeladmusen! (Oh, det lät nästan gulligt.)



På tal om datorskärmar så upptäckte jag att våra var såväl fläckiga som dammiga och måste putsas. Min man har också fått mig att inse hur dammigt det snabbt blir inuti en dator (själv skulle jag aldrig fått för mig att öppna burken). Det är bra att öppna den där stora plåtlådan och försiktigt dammsuga ur den ibland, men se upp för statisk elektricitet som är döden för en pc. Inga katter runt datorn när den är öppen!

När man väl har börjat obsessa över små bakteriehärdar så kan man liksom inte sluta. Jag kom att tänka på dörrhandtag, till exempel. Yikes! Fram med putsmedel och trasa. Förmodligen tycker ni som är såna där naturliga städare att jag är mer än lovligt korkad, men det är såna här saker som vi stackars förvirrade nördar inte har en tanke på i vanliga fall.

Linda Skugge verkar vara en sån där naturlig städare och ordentlig människa. Jag gillar henne verkligen skarpt, även om hon ibland är lite lite skrämmande också, på ett sätt. Hon skrev en jättebra krönika i Expressen en gång, om just bakteriehärdar. Den var inspirerande, tycker jag, även om jag inte är fullt lika neurotisk när det gäller bakteriesanering som Skugge verkar vara. Men så har jag heller inga små barn att skydda från magsjukor.

Inga kommentarer: