tisdag 8 april 2008

FlyLady gjorde mig vuxen

Som jag skrev senast så var det FlyLady som sent omsider fick mig att bli vuxen. Hon är den enda städgurun i världen som begriper sig på sådana som mig. Folk som är BO ("Born organized" som FlyLady kallar dem) fattar inte problemet. Det är väl bara att bestämma sig och sätta igång att städa. Men för oss som inte är BO så fungerar inte det. Vi är nämligen SHEs, "Sidetracked Home Executives", människor som impulsivt låter sig föras med av vad som än råkar dyka upp i deras väg.

Sådan är jag. Jag kan sätta igång att göra en sak, men om något då stör mig mitt i arbetet så är det jättesvårt att återfå fokus. Istället följer jag den nya impulsen och jag kan associera och byta aktivitet i det oändliga. Det medför att jag aldrig avslutar något. Jag får aldrig någonting gjort. Vad nyttar det till att jag bestämmer mig för att sätta igång med något när det beslutet är glömt efter tjugo minuter och jag har gått vidare till något helt annat? Värdelöst.

FlyLady gav mig lösningen på problemet: Rutiner! Sluta med Projekt som ändå aldrig slutförs. Börja med Rutiner istället. Det var nyckeln! Nu får jag äntligen massor gjort och jag slutför det jag påbörjar (i alla fall för det mesta). Jag har gått från CHAOS (Can't Have Anyone Over Syndrome) där en ringande dörrklocka förorsakar panik på grund av röran innanför dörren, till en fridfull tillvaro där man gör saker en kvart i taget. Det är en känsla som måste upplevas. Jag är så stolt över mig själv!

Du kan göra vad som helst i 15 minuter, säger FlyLady. Det är ett superbt knep, för om du sätter din timer på 15 minuter och sätter igång (med att städa, plugga, deklarera eller vad du nu inte kan förmå dig att göra) så visar det sig garanterat att när timern ringer så är du så inne i aktiviteten att du gärna fortsätter en kvart eller två extra.

En annan viktig sak som FlyLady har insett är att vi slarvmajor ofta är Perfektionister. Vi tänker som så att det är förstås ingen idé att sätta igång att städa om vi redan på förhand vet att vi ändå inte kommer att hinna med att göra jobbet Perfekt. Helt vansinnigt! Ingen och inget är Perfekt. Den inställningen medför bara en förlamande känsla av otillräcklighet och så blir ingenting gjort! Ta 15 minuter och gör så långt du hinner istället. "Babysteps, babysteps!" manar FlyLady.

"Spotta på en sten..." tänker jag numera och torkar av spisen hjälpligt istället för att försöka få den helt fläckfri. Jag tänker som så att om jag putsar lite på den varje dag så kanske de där inbrända bruna fläckarna runt kokplattorna går bort en vacker dag. Eller så gör de inte det och det är också okej. Någon gång får jag kanske en ny fräsch spis som inte bär minnen från en slarvigare period i mitt liv?

FlyLady har också hjälpt mig att göra en budget och hantera min ekonomi bättre. Det programmet heter FACE: Financial Awareness Continually Empowers. Och det senaste är FlyLady Personal Trainer, en rutin som hjälper dig att komma iväg till träningen! FlyLady har alltså rutiner som hjälper dig på de flesta områden i livet. Och det mest underbara är att all hennes hjälp är GRATIS! De är ett helt gäng amerikanska kvinnor som jobbar på projektet, och de drar in pengar för driften genom att sälja städgrejor. En halv miljon människor över hela världen prenumererar på FlyLadys e-postlista med påminnelser! Jag blir nästan tårögd när jag tänker på hur snälla FlyLady-tjejerna är som hjälper så många av oss att hantera våra liv utan att ta en enda krona i arvode.

För alla hopplösa slarvmajor där ute - det finns således hjälp även för oss som inte passar in i den normala mallen för hur man bör fungera. Efter fem år med FlyLady och hennes 15-minutersrutiner har jag inte bara ett mer välstädat hem och en sundare ekonomi, utan även en bättre karriär och en ljusare framtid. Det låter som ett mirakel, och det känns faktiskt som ett sådant också.

P.S. Jag vet inte ifall FlyLady är något för Born Organized-människor, men det borde funka för alla? Ni som är sådana där ordentliga människor kan väl skriva och berätta vad ni tycker om FlyLady?

Inga kommentarer: