fredag 23 maj 2008

Min kropp - mer en ruin än ett tempel

Det är ju inte bara hemmet och ekonomin som ska tas om hand. Kroppen behöver också ha underhåll om den ska ha lång hållbarhet. Puh! Det är underligt att man får tid att ha ett jobb också, med allt som måste hinnas med på en dag. Det sägs att kroppen är ett tempel (själens tempel närmare bestämt), men jag måste medge att på senare år har min kropp snarare känts som mer som en gammal ruin än som ett guldglänsande palats. Med ökat tryck från studier och karriär så har träningen helt enkelt fått prioriteras ner och jag är inte alls så flitig besökare på gymet eller i löparspåret som förut. Det är självklart helt vansinnigt. Ju mer stressad och upptagen man är, desto mer behöver man sin träning! Nu försöker jag därför göra en omstart i motionslivet.

Inför denna omstart så har jag hittat ett alldeles utmärkt och ekonomiskt alternativt gym: Fitness24Seven, heter det. Pris: 199 kronor/månad (studenter och pensionärer betalar bara 149 kronor). Dessa gym finns för närvarande på olika platser i Skåne och i Stockholm, men växer snabbt och kommer säkert att synas på fler platser i landet. Anledningen till den låga månadsavgiften är att man bara har personal på plats några timmar om dagen. Resten av dygnet är gymet obemannat, men välbevakat genom kameror och vaktbolag. Ja, gymet har öppet dygnet runt vilket är helt fantastiskt bekvämt för oss som vill träna i arla morgonstund eller sent på kvällen!

När Fitness24Seven öppnade ett gym i närheten av oss så köpte både jag och maken kort, och vi trivs alldeles utmärkt som kunder. Det är ett basic gym, helt enkelt, med gott om konditionsmaskiner och de viktigaste styrketräningsmaskinerna och fria vikter. That's it. Eftersom jag sällan deltar i någon gruppträning och eftersom jag inte ens är speciellt social av mig när jag tränar (jag gillar effektiv fokuserad träning som går snabbt framför att stå och såsa i ett hörn med en kompis) så passar det här konceptet bra för mig. Jag går dessutom ofta och tränar på lite konstiga tider då det inte är så fullt med folk, så det händer att jag har hela gymet nästan för mig själv!



Tidigare gick jag på ett litet privat gym som kostade mig nästan 400 kronor/månad, så jag lyckades alltså sänka månadskostnaden med hälften genom att byta! Det förra gymet var förvisso också ett trevligt ställe och de hade lite mer styrketräningsmaskiner och en receptionist på plats under hela öppettiden, men detta motiverade inte det högre priset för min personliga del. En viktig poäng var också att mitt förra gym inte öppnade förrän kl. 7 på morgonen och det är lite för sent för att jag ska hinna träna, duscha, äta frukost och därefter ta mig till jobbet i tid. Detta fick till följd att gymbesöken blev väldigt sällsynta och jag vill verkligen inte räkna efter hur många tusenlappar som bara stått och tickat iväg på det där onödiga månadskortet.

Tillhör du dem som gillar att träna i grupp eller i alla fall tillsammans med andra, som inte är så mycket för att nöta på löpbandet? Då passar nog Friskis & Svettis bättre. Den kedjan finns också över hela landet, ja till och med i utlandet, och är relativt billig om än inte lika billig som Fitness24Seven. Jag provade F&S gym under ett halvår i början av 2000-talet, men det passade mig inte alls. Man fick bara använda konditionsmaskiner som löpband och cyklar i max 10 minuter, vilket ju är löjligt lite. Jag blev till och med tillsagd av personalen när ingen stod på kö! 10-minutersregeln var viktigare än att maskinerna användes, tydligen. Konditionsträningen skulle nämligen skötas på F&S-passen, fick jag veta. Att jag bara köpt kort till själva gymet och att jag minst av allt var intresserad av deras friskispass, det spelade ingen roll. Själva gymet var litet och trångt - man kunde knappt röra sig mellan styrketräningsmaskinerna, och det var också ganska mycket folk. Inget för mig, alltså. Men jag har hört många, särskilt i äldre generationer, som älskar sitt Friskis. Smaken är ju olika. Och kanske har de bättrat sig på gymsidan nu. Det var ju några år sedan jag tränade där.

Lyxigt nog har jag själv inga små barn att ta hänsyn till, och jag är full av beundran inför alla er duktiga småbarnsföräldrar. Hur sjutton får ni tiden att räcka till? Här kommer i alla fall ett litet tips som kanske kan hjälpa. För er stressade småbarnsföräldrar med ont om barnvakt kan det vara värt att betala lite mer (runt femhundringen per månad) för gymkortet och gå med i S.A.T.S. gym. Flera av deras anläggningar har nämligen MiniSats där ungar mellan 3 månader och 10 år får rasa loss medan föräldrarna gymmar. Perfekt! På det här sättet blir ett gymbesök en rolig familjeutflykt, och ungarna får lära sig goda motionsvanor som de kanske lyckas behålla resten av livet!

I samband med omstart i träningen så reggade jag mig också på en webbsajt där jag kan hålla reda på min träning och få lite motivation. Platsen heter FunBeat. Det finns många liknande ställen på webben, och jag har testat flera av dem, men FunBeat är överlägset snyggast, bäst fungerande, peppigast och roligast av dem alla. Webbplatsen byggs och drivs av en träningfanatiker som heter Olle. Bra gjort, Olle! Där finns forum, du kan blogga om din träning och du kan som sagt få ut statistik och grafer både på längden och tvären när det gäller din träning och dina framsteg. Du kan till och med spara in din löprunda/promenadväg på en karta och kolla exakt hur långt du tagit dig under passet. FunBeat har blivit en riktig internetfavvis!

2 kommentarer:

Rikframtid sa...

Jag tränar mest på olika pass, känns som det blir roligare och lättare att motivera sig. Har aldrig riktigt klarat av att bara gå till gymmet och träna själv, då blir det inget gjort. Hur mycket har du tänkt att träna?

M. Carlsson sa...

Ja man är ju olika som tur är. Jag tycker också det kan vara kul med pass, men jag gillar inte att man måste binda upp sig för att träna ett visst klockslag. Commitment problems, haha. Mitt mål är att komma iväg till gymmet 3 ggr i veckan, men så långt har jag inte kommit än.