måndag 19 maj 2008

Kapitalförsäkringar - en fri lunch?

Som nybliven småsparare kan man knappast undvika all mördande reklam och pr för kapitalförsäkringar. Idén är att man genom en "försäkrings"-lösning ska kunna undkomma skatter och avgifter på aktie- och fondsparande. Det låter ju superbt bra! Tänk att kunna göra aktieaffärer utan avgifter och skatter. Man har full förståelse för att svenska folket genast rusar iväg och skaffar sig kapitalförsäkringskonton. Men vänta nu. Som min psykolog-idol Dr. Phil brukar säga: Om det låter för bra för att vara sant så är det nog det också.

Jag har lärt mig att fria luncher sällan är gratis. Genom att läsa in mig på kapitalförsäkringskonceptet och studera både positiva och negativa artiklar om fenomenet så har jag till slut kommit fram till att jag inte ska skaffa någon kapitalförsäkring. Slutsummeringen säger nämligen att en kapitalförsäkring enbart lönar sig om man gör många och stora aktieaffärer på kort sikt som alla går med god vinst. Well, jag är inte någon daytrader direkt, så för mig passar således kapitalförsäkringen illa. Småsparare som gör sådana pytteaffärer som jag gör, och som dessutom sparar på lång sikt och inte tänker sig att sälja aktierna på kortare horisonter och därmed plocka ut reavinsterna, betalar faktiskt mer pengar i en kapitalförsäkring än i en vanlig depå. Dessutom bör man betänka att eventuella förluster som görs inom kapitalförsäkringen inte är avdragsgilla!



Att själva grundkonceptet baserar sig på vår nuvarande skattelagstiftning är också ett orosmoment. Skulle regeringen förenkla deklaration av aktieaffärer och kanske sänka eller avskaffa reavinstskatten så är kapitalförsäkringsmodellen plötsligt ganska värdelös. Och skattereglerna är det väl bara Gud och Borg som råder över. Jag bedömer således att det är för stor risk att lägga pengarna i en kapitalförsäkring.

Är man misstänksam av sig (och det är jag!) inser man dock att det finns vissa skumma fördelar med kapitalförsäkringar. Så här ligger det till: Köper du aktier genom kapitalförsäkringen är det inte du själv som syns som aktieägare, utan den nätmäklare som står för kapitalförsäkringen. Vilket har medfört att stora populära nätmäklare som Avanza och Nordnet plötsligt syns som storägare i börsbolagens ägarlistor. Vem har nytta av att vara doldis i aktieaffärer? I Dagens Industri den 17 maj 2008 skriver Martin Blomgren: "Den konspiratoriskt lagde misstänker förstås att det bakom kapitalförsäkringarna döljer sig insiderregistrerade personer som vill kringgå reglerna. Det är troligtvis inte fallet, men bara att möjligheten finns är illa nog. Alla som inte har något att dölja skulle vinna på att ägarfördelningen inom kapitalförsäkringarna blir offentlig."

Och så hoppas jag till sist att ingen småsparare inbillar sig att kapitalförsäkringen är en försäkring på riktigt. Du kan förlora hela din insats. Kapitalförsäkringen är i själva verket en form av depå eller som en fond där du själv bestämmer innehållet.

2 kommentarer:

Rikframtid sa...

Jag har ingen kapitalförsäkring men har funderat lite på det, måste man inte har pengarna väldigt många år i försäkringen för att det ska komma upp i de summor man måste betala i skatt?

M. Carlsson sa...

Man tjänar på kapitalförsäkringen om man köper och säljer aktier och fonder väldigt ofta och med vinst, eftersom man slipper skatta för vinsten utan bara betalar en viss årlig procent i avgift till det bolag som tillhandahåller kontot. En duktig daytrader kan säkert ha god nytta av den här modellen,inte minst genom att slippa deklarationseländet för alla affärerna hon gör. :)
Om man, som jag, enbart köper och behåller och inte tänker sig att sälja förrän i en avlägsen framtid så blir det ju en risk, eftersom det är omöjligt att säga hur skattelagstiftningen ser ut om 20-30 år. Och med aktierna förvarade i min vanliga billiga depå så slipper jag ju betala procent på ev. värdeökning så länge jag behåller innehavet. Så ur mitt försiktiga småspararperspektiv känns kapitalförsäkring inte som den bästa lösningen. Därmed inte sagt att konceptet skulle vara värdelöst för alla.