tisdag 27 maj 2008

Svart guld frestar mitt samvete

Nu när oljepriset sticker i höjden börjar många så smått fundera på hur man kan göra pengar på detta faktum. Priset antas fortsätta vara högt tack vare en kombination av begränsad produktion och ökad efterfrågan. Den goda och änglalika sidan av mitt samvete har varit högst skeptisk till att investera i oljerelaterade papper eftersom miljöpåverkan är så negativ, men den girigare sidan av mig själv kan ändå inte låta bli att följa utvecklingen och rapporteringen i media. Tänk om det finns massor att tjäna och världen kommer ju att gå under i vilket fall som helst, right? Säger alltså den där lilla samvetsfrestande djävulen med horn i pannan och treudd, som sitter på min ena axel.



Det mest självklara för de flesta vore förstås att köpa oljerelaterade aktier. En krönika i Dagens Industri igår uppmärksammade mig på att saken inte alls är så enkel. "Med högre oljepriser borde oljebolagen tjäna mer, allt annat lika. Problemet är att allt annat inte är lika. De höga oljepriserna är inte bara ett resultat av stor efterfrågan, utan minst lika mycket resultatet av ett skralt utbud." skriver Bård Bjerkholt. Han fortsätter apropå bolag i länder utanför Opec: "Bolagen kämpar med minskande produktion på mogna fält, brist på manskap och utrustning, och akut avsaknad av fyndigheter som enkelt går att utvinna. Därför har investeringar i oljeaktier under de senaste åren inte nödvändigtvis återspeglat den extrema uppgången i oljepriset."

Bjerkholt rekommenderar istället att handla med terminskontrakt på råvaror eller strukturerade börsindexprodukter. För en småsparare och nybörjare på börsen verkar det här lite väl riskabelt och komplicerat. Min egen slutsats är att jag skulle kunna tänka mig att köpa aktieindexobligationer/spaxar med inriktning mot olja, eftersom där har man åtminstone insatsen garanterat tillbaka. Men som sagt, så har vi ju det moraliska dilemmat med att investera i en så miljöförstörande bransch. Mja, jag tror jag håller i mina pengar än så länge. Mitt änglasamvete håller ännu ståndaktigt emot den lille rödglödgade djävulen.

Och tur är väl det, för jag såg precis nyss i dagens DI att George Soros varnar för oljebubbla. Och Soros är ju en farbror med koll. "
Oljepriset kommer dock inte att rasa förrän både USA och Storbritannien har nått recession, anser han. Därefter kan fallet bli drastiskt." Och ännu värre: "Det stigande priset på olja och mat kommer att bli en börda och förvärra recessionen." Soros spår alltså mörka tider framöver, främst för den brittiska ekonomin där han anser att riksbankchefen har skött sitt jobb illa. Huga.

2 kommentarer:

Rikframtid sa...

Det är svårt med etiska ställningstaganden, oljan kommer ju pumpas upp oavsett om man har aktier i det företaget eller inte.

M. Carlsson sa...

Det är ju förstås en poäng.