torsdag 29 maj 2008

Lej ut ditt PPM-val till en som vet mer

Många fasar för det där mystiska PPM-sparandet vars fondplaceringar man förväntas ta hand om själv. Faktum är att jag hört människor som varit helt emot att själva ta ansvar för den här lilla delen av pensionsavgifterna. För att "det är ju så jobbigt att välja". Personligen älskar jag valmöjligheter och eget ansvar, så därför skulle jag gärna lägga vantarna på samtliga mina pensionsavgifter så att jag fick total kontroll över pengarna själv.

Nå, nu undrar ni förstås varför just lilla moi är så hejjans haj på att välja fonder till mitt premiepensionssparande. Det är jag inte! Jag lejer ut jobbet! För en årlig spottstyver betalar jag en vänlig och vis man som en gång varje månad mailar och talar om för mig vilka fonder jag ska köpa och när det är dags att placera om. Jag loggar själv in på mitt PPM-konto och fixar hela bytet på en minut. Häpp! Och jag kan meddela att avkastningen på mitt lilla PPM-sparande vida överstiger kostnaden för placeringstipsen. Och detta i ett riktigt trist placeringläge med slokande börs och kriser här och där.

Min PPM-guru heter Magnus Kölgran och hans företag heter FondSmart, men jag vet att det finns flera liknande tjänster där ute. Jag tjuvkikar nämligen även på PPM-doktorn som inte kostar något alls att prenumerera på. Och som dessutom ligger i topp när det gäller avkastning under de två senaste åren enligt en jämförelse som Dagens Nyheter gjort. Fondsmart ligger trea, vilket förmodligen beror på att Kölgran inte kastar sig handlöst över riskerna. Jag brukar därför lita mer på tvåor och treor i sådana jämförelser. Min erfarenhet är att de tuffar på bättre över lång tid, som ju ett pensionssparande är. PPM-doktorns ingenjörer erkänner också att de går emot traditionella råd och satsar på lite högre risk, vilket alltså även ger chansen till högre avkastning. Själv är jag inte så mycket för att ta risker, vilket ni kanske redan listat ut. ;-)

Jag får väl erkänna att jag snyltar på Fondsmart-tipsen när jag ska välja fonder till mitt vanliga fondsparande också. Inte bara till PPM-pengarna, alltså. "Elitfonderna", som man får tips om en gång i halvåret, är riktigt fina och välskötta fonder där man med förtroende kan placera sina sparpengar.

Vill du bli riktigt deprimerad kan du logga in på Minpension.se (du använder samma kod som du har till PPM) och skåda hur fnuttigt ynklig din pension kommer att bli i verkligheten. Det är sannerligen motivation nog att lägga undan någon tusenlapp i månaden inför ålderdomen och att försöka krama ur så mycket man bara kan ur de stackars PPM-pengarna. När jag själv loggade in där kunde jag konstatera att jag och min käre make kommer att få en pension som räcker precis till räkningarna men vi kommer inte att ha råd att köpa så mycket som en bit gårdagens bröd ens en gång. Så sparar vi inte nu så får vi svälta.

Inga kommentarer: