söndag 25 maj 2008

Bot mot sura disktrasor

Lagt märke till hur disktrasan liksom är i vägen hela tiden? Man kan ju hänga den på kranen, men då riskerar man att få sitt dricksvatten filtrerat genom trasan (urk!) eller så lägger man den på diskbänken men där blir den ofta sur och möglig (dubbelt urk!). Jag hittade världens bästa disktrasehållare på Designtorget. Den ser ut som en liten ihålig puck och har en självhäftande baksida så att den kan sättas upp var som helst.



Pluringen kan även användas för att hänga upp handdukar och städtrasor, så jag har just hamstrat ett helt litet gäng pluringar som jag tänkte installera i städskåpet och i badrummet. Man trycker bara in ett hörn av trasan i pucken så sitter den snyggt och prydligt på plats. Just nu är mitt städskåp fullt av städ- och torktrasor som är slarvigt instoppade i förvaringslådorna. Med en hängare kan man dessutom hänga en fuktig städtrasa på plats i städskåpet och låta torka där. Fatta så praktiskt. Jag är helt kär.

Det visade sig att underverket är formgivet av unga designern Camilla Ljunggren och heter Pluring. Pluring har en egen webbplats där även inköpsställena finns listade (går att köpa via ett antal webbutiker för er som har långt till närmsta fysiska butik). När jag spanade in webbsidan upptäckte jag att det även finns lyxigare varianter än den jag hittat. Bland annat en kökspluring som har hängare för diskborste också. Min diskborste hänger just nu på en något osäker sugproppshängare över diskbänken så den här kökspluringen vore verkligen perfekt för mig.

Här är min egen lilla installation. Lägg märke till den vrålsnygga wettextrasan från Vileda.



Kom ihåg att byta till ny disktrasa ofta!

2 kommentarer:

Nelli sa...

usch vad det är äckligt med sura disktrasor...

Rikframtid sa...

Smart grej :)