tisdag 27 maj 2008

Wiiiiiiiiiiiiiiii

För drygt ett år sedan köpte jag en Nintendo Wii, ni vet den där spelkonsolen där man får röra på sig medan man spelar. Först tyckte jag att namnet var urdumt. Vadå Wii? Men jag upptäckte snabbt att det är precis så man låter när man spelar: Wiiiiiiiii. Med konsolen följde Wii Sports där man kan spela tennis, boxas, bowla, med mera. Ett annat älskat favoritspel är Rayman Raving Rabbids där man lätt får träningsvärk i biceps av allt intensivt viftande bland de skvatt galna men gulliga kaninerna.

Nyligen har Wii kommit med ett mer utstuderat träningsprogram - Wii Fit. Med spelet följer en sorts tryckkänslig våg/balansbräda som man använder i träningen. Den blev en riktig aha-upplevelse för mig. Efter att ha blivit ordentligt invägd och analyserad meddelade Wiin att jag väger över på vänsterfoten när jag står stilla, att jag har tyngden alltför mycket på hälarna och att jag sätter ner högerfoten hårdare än vänsterfoten när jag går. Jag använder alltså min kropp ganska obalanserat, vilket kan leda till skador på sikt. På bara ett par veckor har jag fått bättre hållning och bättre balans, och det är nog det som är den stora vinsten med Wii Fit. Bättre kroppskontroll, helt enkelt.



Spelet innehåller muskelövningar, yogaövningar, aerobics och balansövningar i form av små söta spel. Nästan alla delar har olika svårighetsnivåer som låses upp allt eftersom du blir bättre. Yogaövningarna är mer balansövningar än riktig yoga, men det är ju alltså inte fel. Aerobicsspelen (step up, rytmboxning, rockringar, med mera) är en ansträngning motsvarande en rask promenad, men även där är största vinsten andra områden som koordinations- och taktträning. Muskelövningarna är nyttiga, men det gäller att ha bra form och vara stark i mage och rygg under utförandet så att man inte skadar sig som nybörjare. Nintendo kunde gott ha varit tydligare på den punkten!

Det allra skojigaste är dock balansspelen. Här kan man åka slalom och snowboard, hoppa backhoppning, försöka nicka fotbollar som kommer flygande från olika håll, gå på lina och mycket annat kul. Mina absoluta favoriter är ett spel där man (utklädd till pingvin) ska fånga fisk på ett isflak, ett annat spel där man färdas längs en flod i en såpbubbla och man ska undvika att såpbubblan spricker så man hamnar i vattnet, samt ett spel som påminner lite om ett labyrintspel där man ska vicka på en bräda så att kulorna trillar ner i hålet.



Wii Fit är alltså en hit här hemma, och både jag och maken inleder numera dagen med invägning och testning och lite spelande. Wii- träningen ska nog helst kompletteras med mer traditionell styrke- och konditionsträning, men den balans- och koordinationsträning som Wiin ger är helt oslagbar och otroligt värdefull för människor i alla åldrar.

Igår upptäckte jag ännu en intressant spelegenskap, när näst sista aerobicsövningen låstes upp. Det hette Free Step och går till så att du kan träna Step Up medan du tittar på tv-program. Du följer bara takten och de glada tillropen som kommer ur högtalaren på Wiimoten (fjärrkontrollen). Smart! Och precis det hade önskat mig. Så synd att balansbrädan är alldeles för låg för Step Up-träning. En lite högre bräda hade gett mer motion. Vi får hoppas att Nintendo utvecklar en sådan, nu när de äntligen har insett att det är främst motion och inte tv-spel som deras stora målgrupp önskar sig.



Wii-konsolen är rent allmänt den bästa tv-spelskonsolen, tycker jag. Givetvis fick den extra pluspoäng i min bok när jag upptäckte att man kan köpa och ladda ner gamla älskade spel från Nintendo64 och Sega. Wiin kan nämligen kopplas upp mot trådlöst internet och då når man Wii Shopping Channel där dessa gamla dyrgripar alltså kan införskaffas för 50-80 kronor stycket. Så nu kan jag åter spela gamla vintage Super Mario Bros., Mario Kart och Bubble Bobble. Mycket underbarare än så blir det ju helt enkelt inte!

Inga kommentarer: