tisdag 20 maj 2008

Svårt att komma in i skafferiet? Lista!

Jag ser dem varje gång jag handlar mat. De där kunderna som virrar från hylla till hylla och inte har en aning om vad de ska ha till middag. De plockar lite här och lite där och hej hopp så kommer de ur butiken med en massa saker att stoppa i kylskåp och skafferi varav uppåt 20% så småningom kommer att hamna i sophinken. Ingen bra strategi, hörni. Det är gräver djupa hål i plånboken och det är dåligt för miljön. Fundera i förväg på vad du behöver köpa hem, skriv en lista och följ den slaviskt. Inga desperata sidoblickar på godishyllorna!

Själv har jag mina inköpslistor på Remember the Milk. Det är en utmärkt bra sajt för att-göra-listor, där man kan tagga varje deluppgift, förutom att man kan lägga dem under olika flikar. Behöver vi köpa hem något kan jag tagga produkterna med vart de går att köpa: PrisXtra, Ikea, med mera. Därefter kan listorna sorteras butiksvis. Det bästa är att mina listor är tillgängliga i mobilen så det är alls ingen katastrof att glömma den handskrivna eller utskrivna lappen hemma. Bara att surfa in till listan via mobiltelefonen. Och man kan dela listor med andra, så maken kommer inte heller undan, haha.



Jag använder RtM till alla mina att-göra-listor numera, och delar upp dem under flikar som Jobb, Hem, Handla, Ekonomi, etc. RtM går väldigt bra att använda i linje med GTD (Get Things Done) som är ett alla tiders rutinsystem för att få saker gjort. Det bygger på Dave Allens bok som finns i svensk pocket. Jag får skriva mer om det en annan gång.

På tal om livsmedel som bara står och tar plats i kyl och skafferi, så utlyser min älskade FlyLady med jämna mellanrum en utmaning för alla oss FlyBabies. Den går ut på att försöka leva så länge som möjligt på det man redan har hemma i skåpen. Vissa små kompletteringsköp får väl göras (det är ju jobbigt att bli utan mjölk till kaffet - det klarar jag bara inte av) men i det stora hela ska man basera sina måltider på det man redan köpt. Det kan bli ganska skojiga maträtter på sluttampen. Pasta med cornflakes och salladsdressing till frukost och så. Dessutom "sparar" man ju pengar på att faktiskt utnyttja det man redan betalt för. Perfekt grej att ta till "i slutet av lönen".

:-)

Och förresten. Se till att alltid vara proppmätt när du handlar mat! Man är aldrig så benägen att köpa godis och onyttigheter som när man befinner sig i matbutiken med kurrande mage. Håll dig till listan!

Inga kommentarer: