måndag 16 juni 2008

Drömma kan man ju alltid

Häromnatten drömde jag att jag fick tips om ett ursmart sätt att tjäna pengar. En tjej berättade att hon köpte hela partier av gamla fina smycken billigt på auktion och sedan sålde hon dem med bra vinst på eBay. Men du milde så listigt, tänkte jag i drömmen. Det ska jag minsann också göra! När jag vaknade blev jag full i skratt, för vad var det där?! Lektion 1A i hur man gör affärer, eller? Uppfunnet på stenåldern helt klart. Men visst - det funkar ju i alla väder!

Jag fick ett déja vu på den där drömmen häromdagen, fast den här gången i verkligheten, när min make talade om för mig att han hittat ett parti coola grejor i USA och eftersom dollarn är svag var det extra billigt. Så han hade beställt hem sakerna och planen är nu att sälja dem vidare på Tradera. Ska bli riktigt spännande att se om han får någon vinst på investeringen. Det kanske kan bli en hel business av det hela så småningom?


Auktioner är rent generellt ett bra sätt att göra affärer på, och det är ju extra aktuellt så här i sommartider då alla traditionella bondauktioner har säsong. Med antikrundans stigande popularitet så lär det blir folkligt och fullsatt på dessa evenemang.

Ett tips: Åk på bondauktion när vädret är riktigt dåligt. Man skulle kunna tro att det är fullt med folk på auktion när regnet öser ner, medan människor tvärtom föredrar stranden när solen gassar. Min egen erfarenhet är det rakt motsatta. När solen skiner är det riktigt mycket folk på plats och priserna stiger i takt med hettan, men när regnet står som spön i backen så går det att göra riktigt fina fynd på folktomma bondauktioner. Så på med regnstället och fynda!

Inga kommentarer: