onsdag 18 juni 2008

Varför har den galna människan lagt 80% på H&M?

Varför i hela friden lägger jag så mycket som 80% av mitt månatliga aktiesparande i H&M? Jag resonerar som Buffett: Jag har en hyfsad aning om vad företaget säljer och i vilken omvärld de agerar och vilka förutsättningar de har. Och jag tror stenhårt på bolaget på lång sikt. Här är min ödmjuka nybörjaranalys, som faktiskt är den första aktieanalys jag någonsin gjort:

Företagsledningen är utomordentligt kompetent och skiljer sig markant i förvaltning och ledarskap från de flesta andra börsbolagen. Jag skulle hellre vilja jämföra med IKEA, som har en liknande pragmatisk stil när det gäller ledarskap och affärsmannaskap samt en äkta platt organisation. Många företag låtsas att de har platta organisationer och korta beslutsvägar, bara för att det låter bra att ha det, men det är bara tomt prat. Så icke i H&Ms fall. Familjen Perssons tradition och anda har en enorm påverkan på H&M, och man har också lyckats hitta personer till ledning och styrelse som fungerar bra i denna atmosfär. Det ställer förstås också höga förväntningar på ett kommande generationsskifte.

Vinstmarginalen kan komma att sjunka något under de närmaste åren. En svag US dollar har nämligen gynnat H&M. Frågan är dock om dollarn fortsätter på denna låga nivå? Tillverkningskostnaderna kommer troligen att öka i takt med att den ekonomiska tillväxten i BRIC-länderna och omgivande länder till dessa ökar, även om man just idag gått ut och försäkrat att kostnaderna för tillverkningen i Kina inte förväntas öka den närmaste tiden. Å andra sidan tillför en allmän tillväxt i dessa länder även nya marknader för H&M.

Om tillverkningskostnaderna ändå skulle öka kan detta i viss mån tas igen på något högre priser, särskilt om priserna stiger generellt i samhället, men H&Ms priser får inte öka alltför mycket då en prisökning skulle få effekter på försäljningstillväxten. Högre priser på ordinarie sortiment skulle också förta effekten av nya konceptet COS som testas i Storbritannien och som säljer något dyrare kläder. H&Ms största chans till tillväxt borde därför främst ligga i expansion, dels genom klädbutiker på nya marknader och dels med nya koncept som exempelvis heminredning.

H&M har därutöver gång på gång genom åren visat sig vara pionjärer när det gäller att anamma allt från jämställdhet, arbetsrätt och miljömedvetenhet till att visa att det går att sälja ekologiska kläder till bra priser. Man har varit snabb att börja arbeta med och redovisa CSR. Det finns alltså en fräsch trendmedvetenhet som går utanför själva området mode, och som bygger in goda värden i varumärket.

När det gäller utdelad vinst har jag räknat med att den åtminstone förblir oförändrad. Tillväxten kommer att fortsätta. I höst öppnar H&M butiker i Japan och till våren i Ryssland, men det finns många fler marknader kvar att erövra. H&M är ett koncept som går hem överallt, som IKEA (även om man turligen slipper sy ihop kläderna själv, hihi).

Den 10 juni gjorde Aktiespararna en teknisk analys av aktien som stöder mitt beslut att köpa mer H&M-aktier just nu. Alldeles nyss såg jag att även placera.nu gjort en analys idag, där de även påpekar ett faktum jag själv glömt nämna: H&M tycks klara sig bättre i konjunkturnedgångar än andra.

När kursen når över 360 kronor ska jag göra en ny analys för att se om det fortfarande är motiverat att lägga en så stor del av sparandet på H&M. Men fram tills dess är det bara att passa på att köpa på sig så många aktier som kassan tillåter. Frågan är dock om dagens kursrusning håller sommaren ut även ifall börsen fortsätter svaja?

Inga kommentarer: