måndag 2 juni 2008

Jag hängde på låset till Systemet i morse

Idag släpper Systembolaget sina tillfälliga nyheter för juni. Då hängde jag på låset vid öppningsdags för att få chansen att köpa de bästa vinerna man kan få till det modesta pris jag har möjlighet att betala per flaska. Vanligtvis är det jag plus ett par äldre distinguerade gentlemän som styr stegen mot nyhetshyllan på introduktionsdagarna. Ibland blir det riktigt gemytlig stämning och man byter ett par ord och lite tips om vilka viner som bör provas.

De tillfälliga nyheterna köps oftast in i mindre kvantiteter av Vin & Sprit, helt enkelt för att det inte går att uppbringa några större partier. Att köpa in viner till hela svenska folket kräver ju enorma kvantiteter och få producenter kan leverera så mycket av ett enda vin och en årgång. Vinerna i det ordinarie sortimentet, åtminstone de som är överkomliga i pris för oss vanliga dödliga, kommer från alltså från så stora partier att de sällan kommer upp i någon jättebra kvalitet. Därför blir tillfällighetsvinerna extra spännande, för att de kan vara extra bra och otroligt prisvärda. Det är förstås också en viss känsla att veta att nu dricker jag här vinet en gång i livet, eller två, och sedan aldrig mer.

Det är dessutom ganska spännande att, medan man avsmaker vinet, slå upp information om region, druvsorter, jordkvalitet och annat i vinlexikon och böcker. Jag är nybörjare på vinprovning och känner mig fortfarande helt obildad på området, men jag har börjat kunna skilja ut smakerna på olika druvsorter i alla fall.


Hur vet man då exakt vilka viner man ska köpa av alla dem som släpps vid månadsskiftet? Förslagsvis spanar man in någon lämplig vinexpert (nej men inte på det sättet, flickor!) som kan tipsa om vilka viner som är bäst. Själv prenumererar jag på nyhetsbrev per e-post från BK Wine där det för närvarande är Jack Jakobsson som provar och kommenterar de nya vinerna. Nyhetsbrevet är gratis men helt ovärderligt kring nyhetssläppen då recensionerna finns med i mailet. Här hittar ni recensionerna av juni månads viner på BKWines webbplats.

Jag håller mig som sagt till viner som kostar max 120-130 kronor. I något undantagsfall (en riesling jag inte kunde motstå) har jag betalt runt 160 kronor. Vid varje nyhetssläpp går det dock att hitta väldigt prisvärda viner för mellan 60 och 90 kronor, och det är ju överkomligt för de flesta. Vi är lite bortskämda i Sverige tack vare vårt monopol. I andra länder tar vinhandlarna betalt för vinet efter hur bra det anses smaka. Så kommer det en bra recension från en vinprovare så får man betala mer pengar för vinet. Mer marknadsanpassat, således. Här i Sverige går Systembolaget på inköpspris, lägger på skatten och sedan är vinet prissatt och klart nästan oavsett smak och kvalitet. Man är ju inte vinstdrivande.

Jag och maken funderar på att någon gång hyra plats i en vinkällare och låta vår hobby bli lite mer seriös. Det vore roligt att kunna lägga ner lite bra viner och behålla dem på några års sikt. Men än så länge har vi inte ansett oss ha råd. Det är ju inte bara vinkällarhyran som kostar, utan även vinerna man vill lagra där. :)

Varför finns inga kvinnliga vinexperter, förresten? Var är brudarna?? De finns säkert där ute, men verkar inte figurera så mycket i media? Jag har då aldrig sett en tjej ha en vinkrönika i en tidskrift, prova vin i tv, eller ge ut vinrecensioner. Där är det bara gubbs som syns. Britt Karlsson som har BKWine är förvisso kvinna, men har väl inte ork att både driva sitt vinföretag och recensera samtidigt? Är kvinnor så dåliga på att sälja in sig själva som experter? Tjejer, ta plats där ute i mediasurret!

Inga kommentarer: