fredag 27 juni 2008

Senaste nytt om bloggregistrering och annat

Igår kväll sändes ett helförvirrat pressmeddelande ut angående den registrering av bloggare inom EU som jag skrev om i går morse. Samtidigt slutade tydligen initiativtagaren Mikko att prata med media.

Så här skrev DN igår kväll och det här är Aftonbladets artikel. Rubriken lyder "Ingen avgift för bloggare". Jösses, så långt hade jag inte ens hängt med. Skulle vi beläggas med avgifter också? Nej, tydligen slipper vi nu betala avgifter enligt detta förslag. Istället ska vi betala "royalties". Hårfin skillnad, tycker ju jag, och inte så mycket till nyhet i sådana fall.

Man meddelar också att förslaget om klassificering av bloggar röstats ner, det vill säga förslaget om att alla bloggare ska ange vilket syfte bloggen har. Däremot står det ingenting om att utskottet röstat ner själva registreringsförslaget, så hur det blir med detta verkar ännu högst oklart.


Som jag tidigare sagt är inte syftet med min blogg att kommentera politikers förslag och beslut, för det finns det andra som gör mycket bättre. Här är en kille att hålla ögonen på i den här frågan: Henrik Alexandersson skriver mycket om det här förslaget, så genom hans blogg kan vi alla hålla oss uppdaterade.

När jag ändå gör ett politikerinlägg kan jag passa på att uppmana alla som är med i PKU-registret att gå ur snarast, medan detta ännu är tillåtet. Regeringen utreder nu ifall man kan stoppa utträde ur registret. Bland kommentarerna till artikeln på Dagens Medicin finns en brevmall för hur man ska skriva när man begär att det vävnadsprov man lämnat skall förstöras och vart brevet ska skickas.

Och här är ännu en bonus: En hel webbplats som ger praktiska och konkreta tips om hur man skyddar sig från FRAs massavlyssningar. Enjoy!

Inga kommentarer: