söndag 8 juni 2008

AMF Pensions rapport övertygar inte

Jag har ju tidigare skrivit att jag tycker att pensionssparande är olönsamt jämfört med eget sparande i fonder och aktier, i synnerhet för låginkomsttagare. Skattekonstruktionen, och eventuella framtida politiska beslut gällande skatten, gör att man tar en risk att förlora på avdragsgillt pensionssparande. Idag bygger systemet mycket på att höginkomsttagare får ett högre skatteavdrag men förmodligen kommer att betala lägre skatt som pensionärer. Dessutom binder man ju upp pengarna i en himla massa år, vilket är helt vansinnigt för yngre sparare.

Nu har AMF Pension tydligen gjort en undersökning som säger att det ändå lönar sig att binda pensionspengar och spara avdragsgillt även för låginkomsttagare. Kanske. Förmodligen. På något sätt. Ifall man sparar väldigt lång tid (alltså börjar när man är ung) och tar höga risker. Då kan det möjligen löna sig. Lite grann. I alla fall om man jämför med att sätta pengarna i räntefonder, säger AMF Pension. (?!) Vad som helst kan väl slå räntefonder, trodde då jag?

Rapportens resultat låter alltså inte särskilt imponerande i mina öron även om jag ännu inte hunnit detaljgranska rapporten i sig, det får väl erkännas. Det låter snarare som om AMF Pension är oroliga att förlora sparare och därför lite halvdesperat slänger fram en rapport, som alltså inte lyckas vara särskilt övertygande?

1 kommentar:

MJ Caboose sa...

Känns väl spontant lika trovärdigt som en hälsostudie på McDonalds hamburgare från McDonalds?