måndag 23 juni 2008

Rik eller lurad?

Jag har under våren lagt märke till flitig tv-reklam för så kallade CFDs (Contract for Difference). I slutet står det finstilt att sådana " innebär en hög riskexponering och att du kan förlora mer än investerat kapital". Vilken galning skulle köpa något sådant? Jag var tvungen att ta reda på mer.

De som gör reklam heter CMC Markets och tycks vara ett multinationellt bolag med kontor i många länder. Just idag damp det ner ett massutskick från detta företag i samtliga brevlådor här i grannskapet. Man blir erbjuden att gå på gratis seminarium inklusive lunch för att lära sig att använda deras produkter. Uppenbarligen driver företaget en ganska aggressiv marknadsföring för att locka kunder. Men är det här något för "vanliga Svenssons" som jag? Eller går det hela bara ut på att lura av oss newbies så mycket pengar som möjligt och sätta oss i skuld?


Informationen på webbplatsen är minst sagt luddig. Men så här funkar det tydligen: Du handlar med derivat, det vill säga att du spekulerar i om aktie-, valuta- eller råvarukurser ska gå upp eller ned med hjälp av terminer, utan att handla med några riktiga aktie-, valuta- eller råvaruposter. CMC Markets begär bara att du ska betala en liten del (1-10%) av de derivat du spekulerar med. Resten av pengarna är de så himla jättebussiga och lånar ut till dig mot en avgift om det skulle behövas. Om din spekulation händelsevis skulle gå åt pipsvängen så måste du pröjsa beloppet du "förlorat" och blir alltså av med massor av mer pengar än vad du lagt som insats. Absolut minsta insats är, om jag förstått det rätt, 200 USD alltså cirka 1200 kronor. Säg att du spekulerar på USA-marknaden, som kräver 5% som säkerhetskrav/insats. Går det riktigt illa kan du, vad jag förstår, plötsligt bli skyldig CMC Markets upp till 22 800 kronor plus ränta plus courtage och avgifter, om du ligger långt. Ligger du kort kan du förlora ännu mer än så. Låter det lockande?

Att bolaget utan att blinka betalar en premie på hela 2500 kronor per värvad medlem säger ju en del om hur mycket pengar de förväntar sig att ta in. Så stora premier brukar inte ens spelbolagen ge. Upplägget på såväl marknadsföring som affärsmodell påminner spöklikt mycket om just spelbranschen. Problemet är kanske inte så mycket modellen i sig som att den uppenbarligen marknadsförs till människor som inte har en aning om vad det här innebär. När sedan informationen på företagets webbplats är luddig och svår att förstå så känns det ju inte direkt seriöst.

Den här typen av derivatinstrument är tydligen förbjudna i USA och amerikanska medborgare får inte handla med sådana. Det kan hända att jag missuppfattat någon detalj i upplägget (rätta mig gärna i så fall) men hur man än vrider och vänder på konceptet så blir man minst sagt misstänksam. Det har tydligen även Konsumentverket blivit. Man vill granska reklamen för att se om den möjligen är otydlig när det gäller konsekvenserna, enligt en artikel i DI i februari. För någon vecka sedan såg jag att det varnas ytterligare för den här typen av handel.

Så nu är frågan, ska man gå till CMC Markets och få en gratis lunch? Eller är priset för just denna måltid alldeles för högt? Någon som har en åsikt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gratis är alltid gott! :)
Skämt åsido så håller jag med om din kritik av den obalanserade reklamen om CFD. Dock tycker jag att det är ett instrument som rätt utnyttjat ger goda möjligheter. Som alltid handlar det om att kontrollera/styra den risk man tar. Jag skrev ett lite längre inlägg om det på min blogg.

JL sa...

Om man går back så mycket som du säger så är det ju inte de som får pengarna utan det betalas ju för att täcka förlusten ut på marknaden i så fall.
Det de tjänar pengar på är om det går bra för en, om man handlar med t ex valuta så tjänar dom ett antal pips (punkter) på varje öppnad position oavsett om det blir vinst eller inte. Med t ex EUR/USD så tjänar dom 2 pips (en pip=0,0001 upp eller ner), genom att ha en skillnad mellan köp och sälj-priset. Så ju bättre det går (ju större positioner man öppnar med att kontot växer) så tjänar dom mer pengar!

Jag tror att dom ganska snabbt tjänar in den där premien utan att kunden måste förlora något..


(Jag vet att inlägget är gammalt, men ville ändå kommentera det.)