lördag 7 juni 2008

Hamster style!

Den som är lika galen som jag är i små obskyra amerikanska filmer, och därmed har sett Orgazmo av Trey Parker (som senare gjorde South Park), vet vad rubriken refererar till. I denna underbart crazy film om en missionerande mormon som av en ödets nyck blir porrfilmsuperhjälten Orgazmo, nämns "Hamster style" som en kung fu-riktning.


Kung Fu Hamster In Action!

Jag känner mig lite som en stolt hamster idag när jag plötsligt insåg att vi har så mycket som en och halv månadslön sparat. Redan. Och då har vi knappt börjat spara än. Visserligen kommer lite av pengarna att gå åt till semestern, men ändå.

Mitt mål är att kortsiktigt få ihop 3 månadslöner och på längre sikt ha 12 månadslöner sparade. Det är förstås inte "riktiga" månadslöner vi pratar om här, utan en sorts "minilön" vars summa ska täcka våra räkningar samt ett synnerligen frugalt leverne med bara det allra nödvändigaste. En "minilön" i vårt fall är cirka 2/3 av vår "riktiga" lön. Om ni förstår.

Jag sparar främst för att känna mig trygg. Om någon av oss blir arbetslös eller sjukskriven vill jag inte behöva oroa mig för att inte kunna betala hyra eller räkningar. I ett sådant läge har man säkert nog med helt andra bekymmer. Det ska finnas ett ekonomiskt backup-system för oss ifall huvudsystemet går ner, för att använda IT-metaforer. Själva sparandet (vägen till målet) betraktar jag som lite av en "sport". Jag har under de senaste månaderna upptäckt att det är kul att se hur mycket man samla till sitt sparande varje månad, och det är jättespännande att se hur fort man sedan kan få kapitalet att växa. Men det stora slutmålet som hägrar där framme är definitivt Trygghet.

Jag undrar om det är drivkraften även för hamsterns samlande av mat? Förmodligen. Så då är jag väl en hamster då. :)

PS! För alla digitala hamsterälskare där ute: The Original Hampsterdance! Minns ni? :)

2 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Ja, jag trodde da aldrig jag skulle tycka det var kul att spara men det AR det! Som du sager det blir lite av en sport och ar man tavlingsmanniska sa...

M. Carlsson sa...

Ja precis, och tävlingmänniska är man ju! :)