onsdag 4 juni 2008

No more nopps

Igår gjorde jag ett impulsköp - en noppborttagare från OBH Nordica. Eller... egentligen har jag tänkt köpa en noppbortagare i ganska många år, och just den här specifika från OBH Nordica har jag spanat på i flera månader nu. Men varje gång jag gått förbi butiken där jag vet att den säljs så har jag tänkt att asch jag orkar inte gå in dit. Och så var det med det. Vissa kläder i min garderob fick således behålla sitt kroniskt noppiga tillstånd.

Att detta överkontemplerade inköp äntligen inträffade just precis igår beror mest på att ett skyltställ med noppborttagare råkade ställas mitt under näsan på mig och att detta skyltställ dessutom var försett med en gul lapp som deklarerade det attraktiva priset 99 kronor. Ta-da!



Jag provade genast nyinköpet på vinterkappan som är en ursnygg sak inköpt för en spottstyver på H&M i höstas. Problemet är bara att kappan noppade sig något så grymt! Stor besvikelse, förstås. Tyget var helt enkelt allt för poröst. Min erfarenhet av H&M är annars att det oftast går att hitta nästan spöklikt bra kvalitet på deras kläder. Ja, det är spöklikt, för nu för tiden tillverkas ingenting för att hålla längre än en vecka. Dyra märkeskläder på fina gatan brukar vara i så dåligt skick att jag inte skulle betala ens en femtilapp för ett par designerslacks. Trådarna hänger, sömmarna är urusla, tyget skrynklar sig och tillskärningen är uppenbarligen gjord av en blind höna. Designermärkena idag är intäktsmaskiner som kräks sin dyrbara logotype på vad skit som helst - och folk köper som galningar. Det kommer nog inte att bestå särskilt länge. Redan nu har flera gamla varumärken blivit rejält nedsolkade och det hippa rika folket har hittat nya nischer där de kan markera sin exklusivitet från hoi polloi.

H&M däremot... Jag köpte en grå klassisk duffel där 1996 och fick 10 år senare med sorg i hjärtat konstatera att den var så sliten att trådarna syntes på vissa ställen. 10 år! Trots slitaget var formen fortfarande perfekt!

Så jag shoppar på H&M. Ja, för man måste ju självklart "stödköpa"! Som kvinnlig aktiesparare ligger jag förstås tung i H&M. Och hur skulle det se ut om jag köper aktier i H&M men inte bär deras kläder? För det mesta lyckas jag hitta snygga kläder av bra kvalitet som ser betydligt dyrare ut än de är. Jag upptäckte just att mina arbetskamrater (som tydligen inte handlar på H&M) var totalt övertygade om att min nya sommarkappa och min nya sommarportfölj hade kostat mig tusentals kronor, medan kappan i själva verket kostat 498 kronor och portföljen 198.

Min mamma skulle bli stolt! Det är nämligen hon som sedan barnsben drillat mig stenhårt i hur man skaffar en garderob full av stil och klassisk elegans, samt hur man avgör vilken kvalitet olika plagg har både vad gäller textilier, tillskärning, sömmar, etc. Med sådana kunskaper i bagaget under shoppingturen kan man alltså komma undan snorbilligt och ändå se ut som a million dollars. Ovärderligt.

Hur det gick med vinterkappan? Som ny! Så noppborttagaren har redan första dagen betalat sig flera gånger om eftersom jag slipper köpa ny kappa till hösten.

Inga kommentarer: