lördag 28 juni 2008

Existensminimum del 4: God och nyttig mat kostar!

Matdelen i idealbudgetarna är det märkligaste av allt. Banken tycker att två personer bör klara sig på cirka 2500 kronor i månaden. Jag gissar att det skulle gå att nå målet om man enbart håller sig till prisdumpad skräpmat och godis? Själva kostar vi på oss ekologisk mat, väl medvetna om att det är en lyx som är få förunnat. Det är en prioritering som vi aktivt valt att göra. Utöver just de ekologiska grönsakerna och frukten så handlar vi billigt på närmaste stormarknad. Priserna där skiljer sig betydligt ifrån de dyrare livsmedelsbutikerna i innerstaden.


Vi äter aldrig gris- eller nötkött, vilket borde sänka våra matkostnader rejält. Å andra sidan äter vi kalkon och fisk, så det kanske inte är någon större prisskillnad? Jag har faktiskt inte jämfört. Summa summarum så går det inte att komma ifrån att vår matbudget är mer än dubbelt så stor som bankens. Även om vi slutade äta ekologiskt har jag svårt att se hur vi skulle kunna komma ner till 2500 kronor per månad i matkostnad.

Matpriserna har nu stigit under en tid och man tror tydligen att prisökningen kommer att bestå. Det gör det förstås ännu mer omöjligt att komma ner till idealmatbudgetens belopp.

2 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Jag skulle aldrig klara av att halla bankens budget vad det galler mat trots att jag som du inte ater nagot kott forutom kyckling. Det kanns viktigt att kopa bra mat, ekologisk i de flesta fall agg fran frigaende hons och sjalvklart frigaende ekologisk kyckling. Det far kosta som det vill sedan hellre skar jag ner pa nagot annat.

Mycket intressant att lasa dina jamforelser har!

Caroline sa...

ok, nu måste jag protestera igen. jag och min pojkvän pluggar och lever på studielån = vi lever på existensminimum. vi veckohandlar på maxi, handlar aldrig euroshopper o dyl utan håller oss till originalmärken och icas egna varor, ibland även deras ekologiska om de inte är typ dubbelt så dyra. äter kött, fisk och kyckling + att jag är laktosintolerant och vi därmed använder dyrare mejeriprodukter i matlagningen. och vi köper en hel del godis och choklad. vi skulle behöva ANSTRÄNGA oss för att komma över 2500 kronor i matinköp, och då räknar vi in tvättmedel och övrig hygien i de kostnaderna.