onsdag 18 juni 2008

Upprensning i portföljen

Nu har jag äntligen kommit mig för med att rensa upp i mitt månadssparande i aktier. Detta månadssparande står för närvarande för cirka 28% av vårt totala sparande varje månad, så det har ju en viss betydelse. Månadssparandet ska vara oerhört långsiktigt. 5 år är liksom en kort horisont här. Därför spelar den fundamentala analysen ganska stor roll för valet av aktier. Merparten av aktierna är Large Cap vilket gör risken lägre och därmed även avkastningen men, som sagt, det här ska vara långsiktiga investeringar som man inte behöver tänka så mycket på. Vilket förstås inte hindrar att man möblerar om i portföljen då och då.


Mid Cap-bolagen har nu åkt ut från mitt sparande. Björn Borg ströks eftersom klädföretagen (exkl. H&M förstås) har hamnat i bakvattnet. Det som övertygade mig var DIs podcast om sommarens aktier. Intrum Justitia som i och för sig verkar i en evigt lönsam bransch men som nu tycks ha fått bättre skickade konkurrenter, fick också stryka på foten. SSAB tycks vara rena berg- och dalbanan på alla plan, så jag avvaktar med dem än så länge.

Istället satsar jag 20% på verkstadsaktier. Jag är inte på något sätt övertygad om att det är en bra idé men nåja, på lång sikt ska väl SKF och Sandvik tuffa uppåt ändå? Det är ju köprekommendation på de båda just nu så jag chansar på att analytikerna har rätt. Även om jag just lånat en bok på bibblan som visar att analytiker och ekonomijournalister rent allmänt har fel för det mesta, hehe.

Resterande 80% av månadssparandet går tills vidare till H&M! Jag har länge haft H&M på 50% av månadspengen, men nu känns det dags att öka. Jag hade hoppats på att få köpa en del aktier på "rea" i sommar, men som H&Ms kurs stuckit iväg idag vete sjutton hur det blir med det. Hur som helst. Det är det enda Large Cap-bolag jag tror benhårt på långsiktigt, och som jag känner att jag har bästa insikten om och i. En mer utförlig motivering för detta val kommer i ett senare inlägg.

Inga kommentarer: