torsdag 19 juni 2008

Husmodern har läst: Aktiemarknadens psykologi

Nu har jag läst ut Aktiemarknadens psykologi av Carl-Gustav Gyllenram. Fantastiskt bra bok. Inte för att man lär sig så mycket rena fakta, för det gör man inte, utan för att författaren beskriver de känslor som dyker upp vid aktieaffärer på ett så bra och pedagogiskt sätt. Man förstår varför de olika personerna i boken reagerar som de gör och man förstår varför det blir fel.

Den slutsats man leds fram till är att försöka handla mer rationellt i sina placeringar. Att sätta en stop loss från början och att även bestämma i god tid vad vinstmålet är och sedan ta hem denna vinst och vara nöjd. Att glädjas åt den vinsten oavsett om kursen sedan tuffar vidare uppåt. Att inte leva på hoppet om att en tvärdöd aktiekurs en vacker dag ska gå upp igen, utan att sälja av och begränsa förlusten och satsa på en bättre placering istället. Att vara glad för de pengar man faktiskt tjänat och tagit hem, istället för att gräma sig över alla pengar man rent hypotetiskt möjligen kanske kunde ha tjänat om man hade haft perfekt tajming (vilket det sällan någon som har).

Bokens budskap blir ett värdefullt bidrag till den handlingsplan som jag arbetar med just nu. Där kommer definitivt att finnas regler för maxförlust och för vilken vinst jag förväntar mig. Gyllenram har också varnat mig för att prata vitt och brett om aktieaffärer på jobbet. Den där stackars skrytmånsen Jan Bengtsson, som är en av bokens huvudpersoner, har det inte alltför lätt i fikarummet, haha.

1 kommentar:

Miss Millionairess sa...

Later onekligen valdigt intressant, jag behover lasa mer sant for att fa ihop min handlingsplan!