måndag 9 juni 2008

Jag är otrogen

Det har länge gått en reklamfilm på teve där det uppmanas att vänstra mot sin bank. Nu vänstrar jag mot min nätmäklare, och inte lite heller. Jag har nu inte mindre än tre stycken. Aktieinvest, där jag började, och där jag tänker fortsätta med månadssparandet i aktier eftersom det är enda stället där man kan köpa in sig på delar av aktier i Aktieinvests lager. Lysande idé! Dessutom får man Redeyes veckobrev Trends på köpet om man är medlem i Aktiespararna. Också finemang! Men dessa två saker är i princip det enda positiva jag kan komma på med Aktieinvest.


Jag har även öppnat konto på Avanza. Där kommer jag främst att lägga fondsparandet. Anledningen till detta val var att jag gillar deras webbplats bäst av alla, främst att man kan bygga sin egen översiktssida/börsskärm och lägga upp egna bevakningsportföljer, och så hoppas jag förstås på en Avanzadag även nästa år - det lät som en höjdartillställning. Men för mig som gör småaffärer i aktier blir courtaget på Avanza aningen kostsamt så nu har jag slagit till och öppnat depå hos Aktiespar.se, som för övrigt är en bifirma till just Avanza. Där är minimiavgiften för courtage 0 kronor, vilket passar mig bättre när det gäller just aktieaffärerna.

Det är mycket möjligt att jag slår ihop allt på ett konto i framtiden, men just nu känns det bra att prova sig fram och testa lite olika ställen för sparandet.

Inga kommentarer: