torsdag 5 juni 2008

Jag är köpgalen!

Ååååh, det suger svårt i shoppingtarmen. Men den här gången är det inte kläder eller heminredning som drar, utan aktier! Det är som om jag har flyttat över mitt habegär från galleriorna till börsen. Vårt buffertsparande börjar se välmående ut och en liten del av dessa pengar kan gott flyttas över till det längre sparandet. Jag har funderat på att öka risken lite och köpa en post i något spännande litet bolag. Men vilken bransch? Råvaror? Miljövänlig energi eller olja? Det finns så många att välja på och jag är helt nybörjare på det här. En apa hade förmodligen kunnat göra ett bättre jobb.


Och här ser ni min placeringsrådgivare fundera noga över det bästa aktievalet.

Så jag ska försöka lugna mig lite nu, och lära mig mer om de här företagen istället för att bara rusa iväg och impulsköpa aktier som en crazy shopaholic. Warren Buffett, min finansguru, säger att när man köper aktier ska man bete sig som om man skulle köpa hela företaget. Och om jag skulle köpa ett helt bolag så skulle jag ju knappast impulsköpa det, utan noga ta reda på allt jag kan om bolagets ekonomi, ledning, framtidsutsikter, etc. Med andra ord har jag ett styvt jobb framför mig, för sådant där tar sin lilla tid. Under tiden hoppas jag att börsen förblir sval i sommarvärmen så att mina eventuella placeringar hinner bli ännu billigare innan jag tar beslut och slår till.

2 kommentarer:

Diversifierad sa...

Hejsan!

Känner du till boken The Intelligent Investor? Enligt din guru, Buffett, är det den bästa bok som någonsin skrivits om placeringar. Han var något av en lärljunge till Graham, som skrivit boken, och har själv skrivit förordet till upplagan som jag tipsar om via länken.

M. Carlsson sa...

Ja, jag känner till boken. Den står härnäst på läslistan. :)