söndag 8 juni 2008

Finansfilmkväll

Igår hade jag en riktig filmkväll med finansiell inriktning. Jag såg Wall Street och Rouge Trader. Wall Street var inte riktigt så bra som jag minns den från 80-talet men Michael Douglas som Gordon Gekko är ju helt oslagbar. Kul att se alla skådespelare i biroller som man känner igen från andra håll nuförtiden. Exempelvis John C. McGinley som ju spelar den stenhårde läkaren Dr. Cox i Scrubs! Han var sig precis lik 20 år tidigare!


Rouge Trader, med Ewan McGregor i huvudrollen, är en sann historia som handlar om hur tradern Nick Leeson krossar sin arbetsgivare, anrika Barings Bank i London, genom alltför vidlyftiga derivataffärer i Singapore. Jag kommer ihåg nyheterna i mitten av 90-talet, men inte detaljerna. Det var intressant att se filmen, men själva storyn var mest tragisk och nedslående. Man skulle kunna tro att Leeson var en sådan där player som utnyttjade systemet till max. Istället verkar han ha varit en lätt klantig typ vars försök att täcka upp förluster bara förvärrade läget och till slut sprack ju bubblan. Han kom inte ut med en massa pengar på andra sidan utan åkte till slut fast och dömdes till fängelse. Som sagt, man tyckte mest synd om den där tafatte killen. Idag är han tydligen VD för ett fotbollslag.

2 kommentarer:

Admin sa...

Jag älskar Wall Street! Har dock sett den först på senare år. Tycker den är så himla gullig på något sätt. Den andra filmen har jag inte sett.

MJ Caboose sa...

John C. McGinley spelar även i Plutonen. Han har en fin lista med biroller i bagaget :-D