onsdag 4 juni 2008

Out of Africa

Ja se det var en romantisk film som hette duga, det. Filmen om Karen Blixen med Robert Redford och Meryl Streep. Men nu funderar jag på vad jag möjligen kan få ut av Afrikafonder. Afrika borde vara nästa stora tillväxtkontinent, så om man går in i Afrikafonder nu och har en placeringshorisont på några år så borde man väl få bra avkastning? HQs Afrikafond gick som tåget förra året - ett tåg jag uppenbarligen missade. Frågan är hur det blir i år.


Idag är det ju främst Sydafrika som driver starkast, men fler länder är bra på gång med tillväxt och sprudlande storstadsregioner. Afrika är ju gigantiskt stort, och inte minst fullt av både råvarutillgångar och härliga affärsmöjligheter. Jag tror att ganska många länder på den afrikanska kontinenten kommer att bli riktiga toppenställen, och det skulle inte förvåna mig alls ifall det blir trendigt i västvärlden att bo, jobba och investera i afrikanska länder. Så Afrika lockar mig väldigt mycket, faktiskt. Jag ska nog lägga en peng där.

Inga kommentarer: