tisdag 10 juni 2008

Sommarläsning och snabbdepression

Som jag tidigare berättat håller jag på att läsa The Warren Buffett Way. På köp- och läslistan står även Buffetts egen favvobok The Intelligent Investor. Men att köpa böcker blir dyrt, så idag nyttjade jag istället biblioteket för att skaffa semesterläsning. Det visade sig inte vara helt enkelt när man är på jakt efter böcker om aktiemarknaden. Vårt lokala bibliotek tycks inte frekventeras av särskilt många småsparare? Jag hittade i alla fall Carl-Gustav Gyllenrams Aktiemarknadens psykologi. Jag har inte kunnat låta bli att tjuvkika och det verkar vara synnerligen underhållande och pedagogisk läsning. Den boken kommer jag nog att sluka i ett nafs!


Annars var det sorgligt tunnsått med böcker för en nybliven aktiesparare. Ska det vara på det viset i ett välsorterat bibliotek? Borde inte biblioteken inse sin plikt att förse medborgarna med kloka böcker om hur man bäst placerar sparkapitalet? Nåväl, det finns ju för all del fler bibliotek i stan. Kanske har de bättre sortiment.

I övrigt har jag lyckats vara Här och Nu under nästan hela marathonmötet idag. Kanske mest beroende på att en hel del av de strategiska beslut som togs inte precis gick min väg. Då sitter man ju inte direkt och somnar till. En hel rad av dagens beslut gick stick i stäv med förutsättningarna för mina framtida karriärplaner. Således skall jag nu dränka mina sorger en liten stund och sedan raskt resa mig från eländesträsket och justera min plan en smula så att den funkar med de nya förutsättningarna. Ah, jag känner mig redan riktigt upplivad av tanken på en ny fin plan. Ett av mina karaktärsdrag är nämligen att jag aldrig lyckas deppa i mer än ett par timmar. Sedan är eviga optimisten i mig igång med nya fräscha planer igen. För det är ett annat av mina karaktärsdrag: Jag älskar att fundera ut planer! Egentligen är det ju bara roligt att makthavarna håller spänningen uppe så att man tvingas vara på alerten, eller hur?
;-)

2 kommentarer:

Växla ner sa...

du kan få köpa min Intelligent Investor för halva priset, dvs 100 kr, och så tillkommer frakt på ca 55 kr, har bara bläddrat i den för engelskan var för svår för mig

M. Carlsson sa...

Ekonomisanering: Tack för det fina erbjudandet. Oturligt nog har jag redan fixat ett eget ex.