söndag 1 juni 2008

Hjälp mig att välja!

Näää, nu är jag hjärtligt trött på min nätmäklare Aktieinvest. Visst, det är låga avgifter när man är medlem i Aktiespararna, men deras webbplats funkar enbart i Internet Explorer och hur 1990-tal är inte det?! Den är dessutom grymt buggig. Ibland lägger vissa funktioner bara av. Som exempelvis att kunna se sina kontoutdrag. Jag funderar på att köpa aktier i veckan men så läser jag att deras direktbetalningsfunktion är ur funktion för tillfället. Okej, andra mäklare har väl ingen direktbetalningsfunktion alls, men faktum är att det här var en bugg för mycket i min bok. Om man har hand om människors pengar och sparande så ser man väl för tusan till att servicen fungerar? Även i Mozilla Firefox, tack.

Jag gillar att man kan köpa delposter i aktier, så jag kommer säkert att fortsätta månadsspara i Andelsorder hos Aktieinvest, men för andra affärer är jag nu öppen för att möjligen vända mig till en ny aktör. Jag väljer mellan Aktiespar.se, Avanza och Nordnet och lusläser nu deras webbplatser för att få en uppfattning om vad de har att erbjuda.

Aktiespar.se verkar vara billiga (inget minimicourtage vid handel i hela börsposter) men tråkiga och tycks inte erbjuda så mycket över själva tjänsten. Avanza verkar ha supernöjda kunder och jag gillar verkligen deras webbplats, Nordnet verkar ha många bra kurser och seminarier, vilket är oerhört värdefullt för mig som håller på att lära mig den här branschen. Har de andra också det? Samtliga tar 0,15% i courtage vid aktiehandel och de två sistnämnda har minimicourtage på 39 kronor. Detta skall alltså jämföras med Aktieinvests 0,10% men minst 29 kronor, vilket ju är en bra deal. Om nu deras förjämrade webb kunde fungera som den ska...

Nåväl. Vilken av dessa tre kandidater är bäst, snabbast och billigast för en småsparare som jag? Eller ska jag fortsätta att uthärda Aktieinvest bara på grund av det låga priset? Ni som har erfarenheter - hör av er och kommentera!

Inga kommentarer: