fredag 6 juni 2008

Julafton OCH midsommarafton på min nationaldag

Tjoho! Inte för att jag någonsin har firat nationaldagen - som svensk är jag ju förstås usel på att uppmärksamma slika patriotiska kalas - men just idag känns det faktiskt extra festligt. Solen lyser och värmer och har gett mig en skön dag i det oklippta gröngräset på vår bakgård (jag gillar vildvuxna trädgårdar, så jag tänker inte göra något åt det). Med jordgubbar, glass och saft till fika och med hägrande sill, färskpotatis och nubbe längre fram ikväll, så känns det sannerligen som midsommarafton!

Julaftonskänslan infann sig för en timme sedan då jag åter igen satt och roddade runt på måfå i Aktiespararnas datorprogram Hitta Kursvinnare Pro. Jag köpte programmet redan förra året när jag gick med i Aktiespararna men har aldrig tagit mig tid att begripa mig på hur det fungerar. Istället har jag fipplat runt bäst jag kan och mestadels använt programmet till att sortera aktier efter olika nyckeltal. Nu när jag ska börja köpa aktier på allvar, det vill säga utöver vårt sedvanliga månadssparande i Large Cap-aktier, så stiger ju också motivationen att lära mig mer. Som förvaltare av familjens pengar känner jag ett visst ansvar att göra bra val, och då måste jag ju ha ordentliga beslutsunderlag.


Jag letade således på min dator efter en manual till det här knepiga programmet, eftersom sådana vanligtvis ligger som pdf-filer i programmappen. Så icke här. Jag erinrade mig att en manual sades ha medföljt programpaketet, så jag sträckte mig efter detta paket i bokhyllan. Det kändes tungt och bra i handen så där fanns nog en manual, tänkte jag och slängde en blick på paketet. Va? Oöppnat? Javisstja, jag hade ju laddat ner programmet från webben och därför inte behövt öppna lådan för att ta fram CDn.

Nu öppnade jag paketet och där fanns minsann inte bara en manual, utan dessutom en hel bok om aktieanalys plus en onlinekurs i programmet. Det ska visst också finnas en utbildningsfilm på den medföljande CDn. Wow! Vad glad jag blev! Här fanns ju all information jag kunde önska mig. Så nu ska jag ägna kvällen åt att börja sätta mig in i olika analysmetoder och Hitta Kursvinnare. Jaa, det känns verkligen som julafton. Fast på midsommarafton. Eller nationaldagen var det visst.

Inga kommentarer: