fredag 27 juni 2008

iPhonepriserna klara!

Nu har Telia offentliggjort priserna för iPhone. Eftersom Apples iPhone bygger på en revshare-modell ger man en enda operatör rätten att sälja telefonen. För att få köpa telefonen måste man inte bara låsa den till en operatör utan även till ett särskilt abonnemang där intäkterna alltså delas mellan Apple och i det här fallet Telia. En mycket smart affärsmodell för en hårdvaruproducent!


Om man binder sig för 18 månader och väljer den iPhone som har minst minne och det minsta abonnemanget iMini, så kostar telefonen 2495 kronor och själva abonnemanget 299 kronor/månad. Om man väljer den dyrare iPhonen och värstingabonnemanget iMaxi så kostar telefonen 2195 kronor och sedan betalar man 899 kronor per månad. Det går att använda iPhone för andra Teliaabonnemang, men då rekommenderas att man tecknar fastprisavtal för internet via mobilen till en kostnad av 199 kronor/månad. I annat fall kan fakturan för internettrafiken bli en obehaglig överraskning. I de särskilda iPhone-abonnemangen ingår internettrafik för mellan 100 MB och 1000 MB, beroende på vilket abonnemang man väljer. Surfar man något utöver denna gräns så gissar jag att det blir duktigt dyrt.

För den som är sugen på en iPhone går det att teckna sig och registrera sig redan nu på Telias webbplats. Jag kommer själv inte att teckna mig för en iPhone. Jag tycker att det är alldeles för dyrt för en telefon som saknar mms-funktion och som enbart har en gammal dålig kamera i sig. Istället väntar jag på konkurrenternas iPhone-alternativ som lär dyka upp till hösten. Jag gissar att de kommer att hålla bättre kvalitet och dessutom vara betydligt billigare.

Inga kommentarer: