fredag 13 juni 2008

Inte precis lättklädd

Liksom många kvinnliga aktieägare har jag en portfölj som är tung i H&M-aktier. Jag har även en liten yttepyttedel av Björn Borg. Då förstår ni att mitt innehav inte ser så positivt ut just nu. Klädaktier har sjunkit rejält i år. H&M har klarat sig jämförelsevis fint med -15% i år medan Björn Borg rasat rejält och ligger på hela -49% för året. (Här finns en lista med siffror för klädbolagen.) Frågan är vad man ska göra? H&M är jag inte ett dugg orolig för på lite sikt. Där är det sannerligen sommarrea på aktien, och de flesta analytiker rekommenderar att köpa. Men vad händer med Björn Borg-aktierna i framtiden? Mitt eget BB-innehav har visserligen "bara" backat 23% efter som jag köpt pytteposter över lång tid, men ändå.


Klädaktier väger lätt i år.

I helgen ska jag arbeta vidare på min strategi och handlingsplan, och därmed försöka bestämma mig för vilka aktier i min månadsspararportfölj som jag ska fortsätta köpa, vilka jag ska behålla och vilka jag ska sälja av. Det blir ett tufft jobb för en osäker nybörjare, men jag börjar komma överens med datorprogrammet Hitta Kursvinnare och jag läser böcker med goda råd så fort jag bara hinner samt försöker hänga med i all information från finanstidningar, ekonomibloggare, etc. Jag kommer främst att basera besluten på fundamental analys eftersom det känns tryggast att bygga beslut på en substantiell verklighet, men man kan ju ändå inte helt bortse från teknisk analys och marknadsrörelser? Det är ungefär så långt jag kommit i mina funderingar. Stressig period på jobbet hindrar mig tyvärr från att lägga så mycket tid som jag skulle behöva för att lära mig mer om aktiemarknaden. Oerhört frustrerande. Men jag ska försöka att inte ställa så höga krav på mig själv utan måste få tid på mig att ta ett steg i taget. Här och Nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter bra att ta ett steg i taget och låta det ta den tid som behövs. Det viktigaste är ju att du hittar ett sätt att investera som passar dig och att du sätter upp realistiska mål därefter. Sedan vet du att jag, oavsett vad man har för placeringsmetodik, är en varm förespråkare för att bestämma vad man gör med en aktie när den når vissa kursnivåer. Jag anser det vara klart bättre än köp-och-behåll, men det finns förstås motsatta uppfattningar. Minst lika viktigt är ju också att man utnyttjar sitt kapital effektivt och inte låter en aktie utgöra vare sig för stor eller för liten del av portföljen. Att läsa på inom de här områdena tycker jag ger mer än att försöka spetsa kompetensen inom teknisk eller fundamental analys.

Mina åsikter i all ödmjukhet, jag önskar dig all lycka med strategiutvecklingen!

M. Carlsson sa...

Du har absolut rätt! Det ingår ju även i handlingsplanen (i alla fall i min) att bestämma storlek på innehav, stoplossnivåer, etc. Men det är just alla faktorer sammantagna som jag känner mig pressad av. Jag har inte järnkoll på någon av dem, och jag inser att det kommer att ta tid innan jag når så långt att jag faktiskt kan fatta välunderbyggda beslut. Men på lärovägen är bland annat din blogg en visdomskälla och inspiration. Jag får försöka ta ett myrsteg i taget. :)