måndag 16 juni 2008

Fondsparplan

Nu har jag lagt upp planen för ett litet månadssparande i fonder också. Visserligen kommer detta sparande enbart att utgöra max 17% av vårt totala sparande varje månad, men det kan ju ha viss betydelse ändå.

Vinnare blev Skagen Kon-Tiki och East Capital Rysslandsfonden. Bara för att dessa gått "minst sämst" av det tiotal fonder jag spanade på. Jag blev egentligen ganska paff när jag började jämföra olika tillväxtfonder och såg att flera fonder som ofta omnämns som välskötta och framgångsrika har gått rejält back. Inte bara i år eller under förra året, vilket ju är fullt förståeligt, utan även om man tittar tre år bakåt. Ibland till och med fem år bakåt. Otur? Dålig förvaltning? Eller är det så att fondsparande helt enkelt inte lönar sig rent generellt?


De två tillväxtfonder som jag nu valt har egentligen en ganska hög risk, även om båda baserar sina investeringar främst på fundamental analys vilket jag tror är bra när man placerar på lång sikt. Trots risken har de inte gått så mycket back utan har till och med en liten positiv utveckling. Jag jämförde också med vanliga indexfonder och då var det ingen tvekan - högre risk tycks löna sig fint om man har lite längre placeringshorisont. Så fick det bli.

Jag hoppas nu att det här sparandet lönar sig på några års sikt. Jag tror knappast att BRIC-länderna sett slutet på sin ekonomiska tillväxt ännu, så vi håller tummarna att detta kan ge lite pengar i kassan till mig och maken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har valt två fonder som också jag gillar! Visst blir man förvånad över den klena utvecklingen för flera fonder. Om de underpresterar i förhållande till relevant jämförelseindex så är det ju dålig förvaltning, annars har det helt enkelt varit en dålig marknad. Och en vanlig aktiefond måste ju alltid ligga investerad i aktier, de kan inte skifta över till andra papper även om de tycker att marknaden talar för det.

Hög risk ger chans till hög avkastning men också risk för större bakslag. Långsiktigt är det nog ändå en bra strategi att ha en del av kapitalet satsat i denna typ av fonder, men som sagt, det gäller att välja rätt förvaltare. Och pratar vi avgifter tar ju de flesta fondbolagen duktigt betalt så fort det gäller fonder i tillväxtekonomier och avlägsna marknader. Jag är inte riktigt så säker på att det skulle vara så enormt mycket dyrare att ha analytiker i t.ex. Latinamerika än i Europa, men jag kan ju ha fel...

Lycka till med fondsparandet, jag hoppas att onsdagsfonden kan bli ett benchmark framöver! :)

M. Carlsson sa...

Onsdagsfonden, kul att du också gillar de där fonderna. Såklart att onsdagsfonden blir ett benchmark. :)