tisdag 10 juni 2008

Här och Nu

Jag är en total virrpanna. Om ni nu ser framför er en disträ gammal professor som virrar omkring i ett kaotiskt arbetsrum, så är det en bra bild av mitt inre. Jag är förvisso varken gammal eller professor. Inte än så länge, i alla fall. Men ändå, ni fattar poängen. Jag har ett minne som en guldfisk. Jag kan gå till ett rum för att hämta något och när jag väl kommer dit efter tre sekunder så har jag totalt glömt bort vad det var! Eftersom jag gick omkring och tänkte på något helt annat. Jag känner pressen att försöka hantera min inre hönshjärna och försöka framstå för omvärlden som ett under av organisation och skarpsinne. Förunderligt nog verkar det vara på det sättet andra människor uppfattar mig. Men det är som sagt bara en illusion.

Jag använder en rad tricks som hjälper mig att hantera och organisera olika delar av livet, och jag kommer att ta upp en del av dem i bloggen framöver. Ett grundkoncept i den här strategin går ut på att vara Här och Nu. Människor kan i princip delas upp i två läger. Här och Nu-människorna som alltid tycks leva i ögonblicket sällan bekymrar sig för några konsekvenser, och Där och Då-människorna som inte ser att Här och Nu är mitt framför näsan på dem om man så står och viftar med röda schalar framför deras vakanta drömmande blickar. Jag är det sistnämnda.

Mitt naturliga tillstånd är att befinna mig Där och Då eller möjligtvis Där och Sedan. Jag har ytterst svårt för att vara Här och Nu. Därför har jag i ett par år tränat på att vara just Här och Nu. Att vara Här och Nu, att ta ett djupt andetag och försöka ta in med alla sinnen det som faktiskt händer i realiteten just i detta ögonblick, är en stor hjälp för mig i hanteringen av vardagen, och det är dessutom otroligt avstressande att slippa gräma sig över det som var Där och Då och att slippa oroa sig för det som blir Där och Sedan.


Här och Nu betraktar jag en gullig sovande katt. Här och Nu diskar jag en vacker tallrik och vinnlägger mig om att hantera den försiktigt så att den inte går sönder. Här och Nu kramar jag min älskade. Här och Nu sätter jag ena foten framför den andra när jag tar en promenad. Här och Nu vispar jag ihop en sås.

Så här års finns det extra anledningar att stanna upp, vara stilla och bara njuta av stunden. Här och Nu drar jag in den goda blomdoften i näsborrarna. Här och Nu sitter jag och känner solen värma huden. Här och Nu betraktar jag en vacker fjäril. För tillfället är det dessutom lite trendigt att vara Här och Nu. Det kallas Mindfulness, och är från början en buddhistisk meditationsteknik men används numera i en enklare form inom exempelvis kognitiva terapier.

Nu ska jag sätta mig i möte hela långa dagen och försöka vara Här och Nu. Rena marathonövningen för min del.

3 kommentarer:

Rikframtid sa...

Det är en bra filosofi att leva i nuet, jag planerar lätt för mycket. Jag ska också försöka vara här och nu men inte är det lätt :)

Anonym sa...

Låter som en utmärkt strategi, och något som jag verkligen ska testa. jag tenderar att låta tankarna fladdra när jag gör något som inte riktigt intresserar eller engagerar mig. Om jag däremot riktigt brinner för något så försvinner nästan tiden. Man borde kunna träna på att få till den "zonen" även i mer vardagsgrå projekt, det skulle underlätta utförandet och även göra det roligare. Sedan är ju livet lite för kort för att bara fundera på nästa steg, man måste njuta av det pågående.

Skriv gärna mer om hur du praktiskt har gått tillväga för att leva här och nu!

M. Carlsson sa...

Det praktiska är inte så svårt i teorin. ;-) Fokusera på nuet och det du gör för tillfället, och engagera så många sinnen som möjligt. Det svåra är att verkligen göra det! Man får påminna sig själv, helt enkelt.