fredag 27 juni 2008

Rena rutschkanan på börsen

Börsveckan avslutades med ett jätteras och Dagens Industris svarta rubriker stavar Forntid (vilket i det här fallet betyder år 2005) och Istid. Voj voj, är väl allt man kan säga. Fast för mig som är nybörjare känns även nedgångar intressanta. Vad ska hända nu? Det känns spännande att följa marknadens utveckling. Min coola inställning beror ju antagligen mest på att jag inte hunnit köpa några aktier ännu. Ja, utöver vårt sedvanliga månadssparande förstås, men det är placeringar på så lång sikt att det inte är mycket att oroa sig över. Enligt di.se är jag inte den enda småsparare som reagerar på det sättet.

Hade jag gett efter för mina inköpslustar och investerat sparpengarna i någon aktie så hade jag säkert inte varit lika glad just nu. Men än så länge står pengarna säkert på sparkontot, och själv avvaktar jag, spanar och läser och lär mig så mycket jag bara kan inför framtiden.


Jag vill gärna rekommendera noggrann läsning den finansiella sommarkalender som di.se publicerat. Här finns alla viktiga datum för händelser som kan påverka börsen i sommar och artikeln innehåller även en jättefin översikt av de faktorer som påverkat de finansiella marknaderna. Mycket bra läsning och kunskaper för oss som är nybörjare på placeringar!

Inga kommentarer: