tisdag 17 juni 2008

Goda råd är gratis på iTunes

Jag har gått till iTunes och laddat hem deras programvara. Via programmet kan jag nämligen ladda ner och/eller prenumerera på gratis podcasts (radio- eller tvprogram på webben) med goda råd för alla möjliga områden i livet. Visst kan man hitta programmen på respektive utgivares webbplats, men iTunes fördel är att de samlar alla på ett ställe. Nyligen har jag hittat den del finanspodcasts. Man går in i iTunes Store, väljer Podcasts, Business och till sist Investing.

Det bästa med podcasts är att man kan ladda över dem i sin mp3-spelare eller mobiltelefon och då kan man passa på att lyssna medan motionerar, städar eller något annat som inte kräver så mycket intellektuell närvaro (det finns ju gränser för hur mycket man kan vara Här och Nu under en rejäl dammsugning). Jag brukar ta med podcasts på joggingturen eller de dagar jag promenerar till jobbet.


Rich Dad (Robert Kiyosaki med den berömda boken) åkte ur mp3-spelaren ganska snabbt. Jag tycker inte han har något särskilt att säga utan att han mest tar upp gamla självklara råd som ärligt talat känns ganska dammiga. Nu har jag förstås inte läst boken Rich Dad Poor Dad, så det är svårt att uttala sig om vad Kiyosaki skriver i den. Kanske är den ett mästerverk, vad vet jag?

Mad Money Machine är ett vilt och crazy program med goda råd kring investeringar. En del råd tycker jag är bra, andra kanske lite väl i fas med sponsorföretagets produkter (indexfonder), men Paul Douglas Boyer är så otroligt underhållande i sig att enbart hans sköna stil gör programmen väl värda att lyssna på. Man blir på gott humör.

Stora tidningar som Wall Street Journal, BusinessWeek och Time har podcasts som man kan prenumerera på via iTunes. Tyvärr är det ont om svenska podcasts i ämnet, men di.se (Dagens Industri) lägger då och då ut program med analytiker som diskuterar den svenska aktiemarknaden.

1 kommentar:

Växla ner sa...

nä boken Rich Dad är inget mästerverk, det är bara massa amerikanskt och mycket lite som passar in här hos oss, och det han säger är redan kända råd